Uppdrag

Allmänna villkor

Våra allmänna villkor beskriver villkor för samtliga uppdrag som Justiflex utför åt sina klienter. Samtliga anställda och konsulter på Justiflex utför sina tjänster i enlighet med dessa villkor.

1. Tillämpningsområde och uppdragets omfattning

1.1 Dessa allmänna villkor gäller för alla uppdrag som Justiflex AB utför för sina klienter, oavsett uppdragets natur eller omfattning.

1.2 Ett uppdragsavtal ingås med Justiflex AB som företag, inte med enskilda personer knutna till Justiflex AB. Uppdraget åtas av Justiflex AB som enhet, inte av specifika anställda eller konsulter, även om klienten uttryckligen önskar att en viss person ska utföra arbetet.

1.3 Justiflex AB anställda och konsulter arbetar enligt dessa villkor och bär inget personligt ansvar gentemot klienten, såvida inte tvingande lagstiftning eller rättspraxis anger annat.

1.4 Vår rådgivning och våra arbetsresultat baseras på de omständigheter, fakta och instruktioner som klienten tillhandahåller samt det rättsläge som gäller vid tidpunkten för uppdraget. Om inte annat avtalats uppdateras inte råden vid senare rättsliga förändringar.

1.5 Om inte annat överenskommits omfattar vår rådgivning inte skatterättsliga eller redovisningsrelaterade konsekvenser.

2. Uppdragets utförande

2.1 Klienten har tillgång till Justiflex AB:s samlade juridiska kompetens. Flera jurister kan engageras i ett uppdrag beroende på dess komplexitet och krav.

2.2 Uppdrag kan initieras genom muntlig eller skriftlig överenskommelse mellan klienten och Justiflex AB.

3. Kommunikation

3.1 Anställda hos Justiflex kommunicerar med klienter och berörda parter som är involverade i uppdraget fysiskt, via e-post, telefon eller genom utv3.1 Kommunikation med klienter och relevanta parter sker via fysiska möten, e-post, telefon eller digitala plattformar som Skype, Zoom eller Google Meet, beroende på vad som är mest ändamålsenligt. alda digitala tjänster för kommunikation direkt via Skype, Zoom eller Google Meet.  

4. Fakturering

4.1 Fakturering sker normalt månadsvis i efterskott under månadens sista vecka. Betalning ska ske inom 20 dagar från fakturadatum om inte annat avtalats.

4.2 Vid försenad betalning tillämpas dröjsmålsränta enligt räntelagen från förfallodagen till dess betalning erläggs.

4.3 Fakturor skickas via post eller e-post enligt klientens preferens.

4.4 För digitala självbetjäningstjänster på vår hemsida sker betalning direkt vid slutförande via bankkort eller Google Pay.

5. Ångerrätt

5.1 Ångerrätt gäller för fasta priser och paketpriser upp till 6 000 kr. För långvariga eller större uppdrag gäller specifika avtalsvillkor.

5.2 Vid paketpriser börjar ångerfristen när den sista tjänsten levererats till klienten.

5.3 Klienten kan utöva ångerrätt genom att inom 14 dagar från leverans skicka ett tydligt meddelande till Justiflex AB: Döbelnsgatan 38 D, 113 52, Stockholm, e-post info@justiflex.se.

5.4 Ångerrätt enligt distansavtalslagen kan också utövas med Konsumentverkets standardblankett.

6. Rättsskydd

6.1 Vid tvist kan den förlorande parten åläggas att betala motpartens rättegångskostnader. Oavsett utfall är klienten ansvarig för Justiflex AB arvoden och utlägg enligt dessa villkor.

6.2 Klienten ansvarar för att informera Justiflex AB om eventuell rättsskyddsförsäkring som kan användas i tvister.

6.3 Om inte annat avtalats faktureras klienten enligt ordinarie rutiner.

6.4 Klienten är betalningsskyldig för Justiflex AB:s arvoden oavsett försäkringsvillkor.

7. Rådgivning

7.1 Rådgivning är skräddarsydd för det specifika uppdraget baserat på klientens fakta och instruktioner. Den kan inte användas för andra ändamål eller uppdrag.

7.2 Om inte annat avtalats inkluderar rådgivningen inte skattekonsekvenser.

8. Bevarande av handlingar

8.1 Under uppdragets gång lagras dokument från Justiflex AB, klienten eller tredje part både fysiskt och elektroniskt.

8.2 Efter uppdragets slut kan relevanta dokument lagras elektroniskt hos Justiflex AB eller tredje part under en tid som bedöms lämplig för uppdragets art.

9. Sekretess, personuppgifter (GDPR) och samtycke

9.1 Enligt GDPR används klientens uppgifter för ärendehantering, administration och kommunikation.

9.2 Justiflex AB säkerställer att personuppgifter behandlas enligt gällande lagstiftning.

9.3 Felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättas eller raderas på klientens begäran eller eget initiativ.

9.4 Klienten kan begära registerutdrag över behandlade personuppgifter kostnadsfritt en gång per år via skriftlig ansökan.

9.5 Klienten har rätt till rättelse av felaktiga uppgifter och kan begära radering om uppgifterna inte längre är nödvändiga, med undantag för lagstadgade krav.

10. Ansvar och ansvarsbegränsningar

10.1 Justiflex AB har en ansvarsförsäkring anpassad för verksamheten.

10.2 Justiflex AB ansvarar inte för skador orsakade av lagstadgade skyldigheter eller omständigheter utanför vår kontroll.

10.3 Om inte annat avtalats ansvarar vi inte för felaktig information från klienten eller tredje part.

10.4 Ansvaret begränsas till det specifika uppdraget och omfattar inte skattekonsekvenser om inte detta avtalats.

11. Uppdragets upphörande

11.1 Klienten kan avsluta uppdraget när som helst.

11.2 Justiflex AB kan avsluta uppdraget vid felaktiga uppgifter, utebliven betalning eller förlorat förtroende.

11.3 Vid intressekonflikter kan Justiflex AB frånträda uppdraget.

12. Tillämplig lag och tvistelösning

12.1 Dessa villkor och uppdrag regleras av svensk materiell rätt.

13. Kontakt och support

13.1 För frågor eller support, kontakta Justiflex AB: Döbelnsgatan 38 D, 113 52, e-post info@justiflex.se.

© 2025 Justiflex AB. Godkänd för F-Skatt.

Telefon:

Info@justiflex.se

Måndag - fredag 10.00 - 18.00

Lördag 12.00 - 16.00

Våra digitala tjänster kan användas 24/7

FÖLJ OSS

© 2025 Justiflex AB. Godkänd för F-Skatt.