Samlad information

Frågor och svar

Här finner du information om digitala avtal, betalningar, GDPR, konton samt frågor i övrigt.

Frågor om digitala avtal

För att skapa ett juridiskt dokument går du in under fliken digitala avtal och väljer det avtal du vill skapa. Du fyller sedan i formuläret och svarar på frågor utifrån din situation och önskemål. Högst upp på sidan ser du en sidanvisare som visar det maximala antalet sidor du behöver fylla i innan du är klar. Du går igenom mellan 5-15 steg beroende på vilket avtal du vill skriva.

Du betalar i sista steget och får sedan avtalet skickat till dig som PDF inom 5 minuter till den e-postadress som du angivit i formuläret. Allting sker automatiskt utan kontakt med jurist eftersom alla avtal är skrivna på förhand och sedan anpassas utifrån dina svar.

Den största fördelen är att du själv kan skapa de dokument du vill, när du vill, mycket billigare, samtidigt som du inte behöver träffa en jurist. Våra digitala verktyg hjälper dig skapa juridiska dokument under 15 minuter och spara upp till 3000 kr per dokument, samtidigt som du slipper besväret att träffa en jurist. Vi återbetalar dessutom 100 % av pengarna till missnöjda kunder.

Vissa juridiska dokument måste undertecknas för hand och vissa måste även bevittnas och registreras för att vara giltiga.

  • Gåvobrev fastighet måste undertecknas för hand för att vara giltigt. Bevittning av två personer krävs för att Lantmäteriet ska kunna godkänna ägarbytet och lagfartsansökan.
  • En framtidsfullmakt måste undertecknas för hand och bevittnas för att vara giltigt.
  • Ett samboavtal måste undertecknas för hand för att vara giltigt. Samboavtal behöver dock inte registreras eller bevittnas.
  • Ett testamente måste undertecknas för hand och bevittnas för att vara giltigt.
  • Ett äktenskapsförord måste undertecknas för hand och registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Det behöver inte bevittnas.
  • Köpekontrakt fastighet ska dateras och undertecknas av säljare och köpare. Vid varje underskrift ska det finnas ett namnförtydligande. Säljarens namnteckning ska bevittnas av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. Köparens namnteckning behöver inte bevittnas.
  • Köpebrev fastighet ska undertecknas av säljare och köpare, Vid varje underskrift ska det finnas ett namnförtydligande. Säljarens namnteckning ska bevittnas av två personer. Köparens namnteckning behöver inte bevittnas. 
  • Överlåtelseavtal bostadsrätt ska undertecknas av köparen och säljaren. Är det flera köpare och/eller säljare ska samtliga skriva under avtalet. Om bostadsrätten är gemensam bostad ska make/sambo/registrerad partner samtycka till försäljningen genom att skriva under avtalet. 

Eftersom dokumentet skickas till dig som PDF får du skriva ut dokumentet själv. Har du ingen skrivare kan du exempelvis skriva ut dokumentet på ett bibliotek. Vi kan även skriva ut och posta det till dig för 100 kr.

Vi kan skriva ut avtalet och skicka det till dig via posten för 100 kr.

Du kan signera dokumentet digitalt så att era digitala underskrifter kommer med i avtalet. Vi har ett verktyg för digitala underskrifter som är tillgängligt i slutet av formuläret.

Avtal som kan skrivas under med digital underskrift är exempelvis fullmakt, gåvobrev, köpekontrakt, samäganderättsavtal och skuldebrev.

Du får ditt färdiga dokument som en PDF-fil och kommer därför inte ha möjlighet att ändra i det efter att du har mottagit det. Detta gör vi för att säkra att dokumentet är juridiskt giltigt. Om det exempelvis förekommer ett skrivfel eller liknande kan du givetvis skriva till oss på info@justiflex.se så rättar vi det åt dig helt gratis och så snabbt som möjligt.

Du kan under hela processen klicka tillbaka i formuläret för att se dina tidigare svar och ändra dem.  Det är först efter att du har betalat för dokumentet som svaren inte längre går att ändra.

Frågor om betalning och ångerrätt

Om du inte är nöjd med den tjänst vi gett erbjuder vi dig pengarna tillbaka om du kontaktar oss inom två veckor från det att du skrev avtalet eller en jurist skrev avtalet åt dig.

Meddela oss inom 14 dagar sedan du betalade genom att antingen kontakta vår kundservice via 010 – 555 87 49, eller via e-post till info@justiflex.se eller postledes adresserat till Justiflex, Birger Jarlsgatan 108 A, 114 20 Stockholm.

Du kan betala med kredit- och betalkort och betalningsmetoder som Google Pay.

När du skriver ett digitalt avtal själv betalar du i sista steget. Dokumentet och kvittot skickas sedan automatiskt till din e-postadress inom fem minuter från det att du betalade.

Om en jurist skriver avtalet åt dig får du en faktura som ska betalas inom 30 dagar från det att avtalet skrevs.

En återbetalning/kreditering utförs alltid i förhållande till det ursprungliga betalningssättet. Har exempelvis ett ångrat köp genomförts med kortbetalning kommer summan att sättas tillbaka på det använda kortet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit och godkänt kundens begäran av ångerrätten.

Frågor om GDPR

Personuppgifter är all sådan information som kan användas för att identifiera en enskild person. Exempel på personliga uppgifter är namn, hemadress, e-postadress, telefonnummer eller betalningsuppgifter.

Vi sparar dina personuppgifter så länge det behövs för att uppfylla avtalet med dig samt för att uppfylla krav i exempelvis bokföringslagen. De juridiska dokument som du köper av oss sparar vi i upp till 7 år.

Enskilda individer kan använda våra digitala tjänster utan Justiflex konto eller profil. Även om du saknar konto inhämtar vi uppgifter från dig när du använder våra tjänster. Till exempel när du använder våra digitala tjänster utan konto eller när vi skriver ett avtal till dig.

Om du saknar konto kommer dina personuppgifter att användas för att tillhandahålla tjänsterna. 

Vi samlar in följande kategorier av information om dig för att tillhandahålla våra tjänster, kontinuerligt förbättra din användarupplevelse samt för att hantera och förbättra vår verksamhet. De typer av personuppgifter som vi samlar in om dig beskrivs nedan.

Kategorier av personuppgifter som samlats in från diginklusive dina interaktioner med oss och din användning av tjänsterna:

Registrering och kontaktuppgifter: Beroende på vilka tjänster du använder inhämtar vi ditt namn, adress, postnummer, ort, telefonnummer och e-postadress, 

Betalningsinformation: Information i form av det belopp du skickar eller begär, ditt betalningsinstrument eller kort som används i samband med tjänsterna. Här ingår utfärdarens namn, korttyp, landskod, betalningskontonummer, CVV, användarnamn eller IBAN-information.

Information i din kontoprofil: Information som du väljer att att ange, till exempel ditt användarnamn, e-postadress, mobilnummer, profilbild eller en personlig beskrivning av dina personuppgifter.

Kategorier av av personuppgifter som inhämtas från tredje part, däribland från leverantörer av identitetsverifiering, datamäklare, din bank, handlare eller tredjepartsplattformar so du utnyttjar när du använder våra tjänster:

Transaktionsinformation: Information om din beställning och dina köp.

Tredjepartsprogram: Information från andra om din användning av tredjepartsprogram.

Vi behandlar dina uppgifter som medges enligt tillämpliga dataskyddslagar I Europeiska Unionen (eu).

Vi inhämtar följande uppgifter som vi anser nödvändiga för att uppfylla våra förhandsavtal och avtalsförpliktelser till dig, och som krävs för din användning av tjänsterna.

I de nödvändiga kategorierna av personuppgifter ingår:

  • Registrerings- och kontaktuppgifter
  • Information som du lämnar i kontakt med oss
  • Tjänstespecifika  personuppgifter

I de här aktiviteterna ingår:

  • Att tillhandahålla våra tjänster, uppfyllda relevanta avtal till dig och på andra sätt administera vår affärsrelation med dig.
  • Att administera din betalning för tjänster.
  • Att kommunicera med dig i samband med våra tjänster.
  • Att följa tillämpliga lagar ino EU.

Vi behåller personuppgifter så länge det behövs eller tillåts i samband med det syfte för vilket de inhämtades och i enlighet med tillämplig lag.

  • Personuppgifter som används under den pågående relationen mellan dig och Justiflex lagras under relationens varaktighet samt ytterligare 30 dagar.
  • Om du har skapat ett konto lagras dina personuppgifter på din privata profil. Personuppgifterna lagras då till dess att du väljer att ta bort kontot. 

Du har rätt att begära att dina uppgifter raderas. Vi kommer att ta bort dina personuppgifter om det är tillåtet för oss att göra det enligt lag.

I samband med att du kontaktar Justiflex på olika sätt, till exempel genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller genom att boka en tid med oss kommer du att ge information till oss direkt. Exakt vilken information som vi får beror på sammanhanget.

Som exempel kommer vi alltid att begära in ditt namn, ditt personnummer och dina kontaktuppgifter när du önskar boka en tid med oss. 

Frågor om konton

Du behöver inte skapa ett konto för att använda våra digitala tjänster. Du får dokumentet skickat till den e-postadress som du anger i formuläret.

Enskilda individer kan använda våra digitala tjänster utan Justiflex konto eller profil. Även om du saknar konto inhämtar vi uppgifter från dig när du använder våra tjänster. Till exempel när du använder våra digitala tjänster utan konto eller när vi skriver ett avtal till dig.

Om du saknar konto kommer dina personuppgifter att användas för att tillhandahålla tjänsterna. 

Om du vill samla dina dokument på ett och samma ställe kan du göra det hos oss genom att skapa ett konto. Det är gratis och du kan ha ditt konto hos oss så länge du vill. Om du vill ta bort kontot skriver du ett mejl till oss så raderar vi det.

Du kan inte ladda upp dokumenten själv utan vi gör det åt dig via vår databas.

Vi erbjuder 100% nöjdhetsgaranti vilket framgår av våra Allmänna villkor. Det betyder att du har möjlighet att avbryta ditt köp och få pengarna tillbaka inom 14 dagar från det att vi gett dig tjänsten. 

Ja du kan samla dina juridiska dokument på din privata sida. Vi sparar dem åt dig så länge du vill.

Om du vill ta bort ditt konto kan du skriva ett mejl till oss så raderar vi det.

© 2025 Justiflex AB. Godkänd för F-Skatt.

Telefon:

Info@justiflex.se

Måndag - fredag 10.00 - 18.00

Lördag 12.00 - 16.00

Våra digitala tjänster kan användas 24/7

FÖLJ OSS

© 2025 Justiflex AB. Godkänd för F-Skatt.